Skoler
D‑sign Tegnestuen arbejder med læringsmiljøer på skoler og på biblioteker. På tegnestuen er målsætningen, at arbejde med rum der vækker børns nysgerrighed og som fremmer deres kreativitet og deres motorik samtidig med at rummene understøtter muligheden for at koble leg med læring. I alle projekter tages der udgangspunkt i brugernes behov, og samarbejdet foregår i en tæt dialog med både børn og ansatte. F.eks. kan opstarten på et nyt projekt være et specialdesignet workshopforløb på skolen eller på biblioteket, hvor alle ideer kommer i spil inden D‑sign Tegnestuen afgrænser og skaber form der er tilpasset den økonomiske ramme. Derefter vil der videre i processen være dialog og feedback i forhold til ideerne inden projektet finder sin endelige form, og der kan indhentes priser fra leverandører.
Kolding Kommune, Munkevænget skole — facadeudsmykning i forbindelse med renovering
I begyndelsen af 2023 monteres disse 6 udsmykningselementer på facaden på Munkevænget skole. Projektet er udført som et kunstprojekt i forbindelse med at Kolding Kommune renoverer skolens facader. På skolen arbejder de med værdier som: omsorg, engagement, faglighed, ansvar, respekt og den samlende kløver der rummer alle værdier. Med udgangspunkt i ikonerne for disse værdier, har vi på D‑sign Tegnestuen, arbejdet med at skabe en udsmykning, som fletter værdierne sammen og skaber tværgående fortællinger. Ideer som måske senere kan anvendes af skolen på nye måder.






Farvesætning og forslag til grafiske mønstre på Vestermarkskolen i Svendborg Kommune.
Indretning, farvesætning og grafiske mønstre på Marielundskolen
På D‑sign Tegnestuen har jeg det seneste år samarbejdet med Schmidt Arkitektfirma, Kolding Kommune og personale og ledelse på Marielundskolen om renovering af Marielundskolen i Kolding. D‑sign Tegnestuen står for indretning, farvesætning og design af grafiske elementer. Skolen er en special skole og i forbindelse med renoveringen af skolen har det været vigtigt at skabe en bedre udnyttelse af de 4 meter brede gangarealer, så de kan anvendes som et aktiv for børn og lærere på skolen. Ved at lægge halvcirkler på gulvet udført i Forbos Marmoleum Walton og male farvede felter på vægfladerne er der skabt rum i rummet. Skolen blev indtaget af børn, personale og forældre i begyndelsen af juni 2019.
Artikel i tidsskriftet DeFarver om D‑sign Tegnestuens indretning og farvesætning på Marielundskolen i Kolding
Marielundskolen i Kolding er en specialskole og skoleinspektør Henrik Balle Lauridsen udtaler: “Farvesætningen og de grafiske mønstre i skolens fire meter brede gangarealer har været med til at ændre adfærden hos de ofte udadreagerende elever — tænk at farver kan gøre så stor en forskel”.
Helhedsorienteret renoveringsprojekt på Bakkeskolen i Kolding
D‑sign Tegnestuen samarbejder med Kolding Kommune i forbindelse med renoveringsprojektet på Bakkeskolen, hvor der skal være fokus på cirkulær økonomi, formidling og læring omkring renoveringsprojektet til gavn for både skolelever, lærere og borgerne i lokalområdet. ‘De fire elementer’ danner en paraply over projektet og vil være synlig både i indretning og formidlingen på de mange forskellige platforme.
D‑sign Tegnestuen udvikler workshopforløb for børn og unge og arbejder med brugerinddragelse i designprocessen.
D‑sign Tegnestuen har samarbejdet med ByLiv Kolding og pigerne fra de to 7. klasser på Munkevængets Skole i ugerne 20, 21 og 22 2016 omkring idéudvikling af nye ‘bevægelsesmøbler’ til området ved boligbebyggelsen Munkebo i Kolding. Projektet blev afsluttes d. 22. juni med at pigerne præsenterede deres forslag til ‘bevægelsesmøbler’ for bestyrelsen for Lejerbo, som råder over en pulje til udførelse af nogle af pigernes ideer ved boligbyggelsen Munkebo. Læs mere om projektet og se flere fotos på siden: Brugerdrevet Design
Kristine Oestmann Karlshøj deltager som underviser i workshopforløbet — se link: http://www.kristinekarlshoej.dk
D‑sign Tegnestuen har tegnet et skulpturelt uderum til Vester Nebel skole
D‑sign Tegnestuen har tegnet et ‘Skulpturelt Ude-rum’ til Vester Nebel Skole i Kolding Kommune. Det ‘Skulpturelle Ude-rum’ indeholder tallene fra 1–100, så det kan anvendes til leg med tal i både matematik, engelsk og tysk. Produceret af KSM Kragelund Aps og Uniqa.
D‑sign Tegnestuen udvikler workshopforløb til folkeskolens fag ‘håndværk & design’ samt ‘innovation & entreprenørskab’
Projekt ‘Piger i Bevægelse’ — workshopforløb og efterfølgende design af bevægelsesmøbler udført for Munkevængets Skole og Børne og Ungeforvaltningen i Kolding. Workshopforløbet er udformet specielt til Munkevænget skole og til det fokus som skolen ønskede at have på design af et nyt bevægelsesområde, som kunne være særligt attraktivt for teenagepiger.
Læs artiklen i tidsskriftet MOV:E 3 hvor D‑sign Tegnestuen har beskrevet projektet ‘Teenagepiger i bevægelse’. Tidsskriftet MOV:E udgives af Forsknings- og Innovationscenter for Idræt, Bevægelse og Læring, University College Lillebælt og Syddansk Universitet.
Link til MOV:E 3 — artikel s. 60–65: MOV:E 3 artikel om ‘Teenagepiger i bevægelse’
D‑sign Tegnestuen har udført 3 prøve workshopforløb på 3 folkeskoler i Kolding
Projekt ‘Piger i Bevægelse’ udført som prøveforløb på Ålykkeskolen, Brændkjærskolen og Munkevængets Skole i Kolding. Designer Anne Mette Clausen har været tilknyttet D‑sign Tegnestuen i en periode og været med til at udvikle forløbet.
D‑sign Tegnestuen har arbejdet sammen med drengene i 8. klasse om Børnestationer
‘Drenge i byen’ — 8. klasses drenge fra Munkevængets Skole arbejder med historiefortælling. 5 spots fra Kolding by er udvalgt i samarbejde med Kolding Stadsarkiv, der har skrevet den faktuelle historie, mens drengene har digtet et fiktivt drama, som de selv har lagt stemmer til hvorefter historierne er lagt på skiltene via Layr App.